Tidigare uppgifter kring iPad-ägares användning har visat sig vara falska, hävdar företaget som lanserade dem.
Analysföretaget Nielsen publicerade förra veckan uppgifter kring iPad-ägares vanor och användning.
I rapporten menade man att runt en tredjedel — närmare bestämt 31 procent — av alla som köpt en iPad inte hade laddat ner ett enda iPad-program från App Store för enheten.
Uppgifterna tedde sig enligt många väldigt märkliga, då App Store med dess program är något av en symbol för Apple’s iOS-enheter, och ett väldigt tungt argument som används i någon form i nästan all marknadsföring. Att då nästan en tredjedel av användarna aldrig skulle ha laddat ner ett program ifrågasattes från många håll.
Men nu dementeras alltså uppgifterna totalt — av Nielsen, företaget som ursprungligen publicerade dem. Den riktiga siffran sägs vara 9 procent — något som förefaller en aning mer rimligt. Att mer än 9 av 10 iPad-användare ska ha laddat ner en eller flera program från App Store är goda nyheter för Apple, just eftersom ett av deras tyngsta argument i marknadsföring av iPad därmed visar sig fungera väl.
Hur Nielsen lyckades trefaldiga siffran återstår att få en rimlig förklaring kring.