Tidigare har stora mediehus som Aftonbladet, som är en del av Schibsted, gett sina anställda iPhones som jobbmobil. Nu har Schibsted gått ut med att även de inför iPhone som jobbmobil för fler delar av sin verksamhet. Alla anställda på Hitta, SvD och E24 ska utrustas med den Apple-märkta mobiltelefonen.
I december förra året kallades det till stormöte på Aftonbladets redaktion, och under jubel fick man reda på att varje anställd skulle få en iPhone att använda i jobbsyfte. 700 telefoner blev det i slutändan, och de fasta telefonerna dumpades i samband med bytet.
Tidigare i år gjorde även TT, Tidningarnas Telegrambyrå, samma sak – och nu ska alltså delar av Schibsted-koncernen använda iPhone som jobbverktyg och jobbmobil.
Runt 1200 telefoner köps in från Telia och även Schibsted, med Svenska Dagbladet i spetsen, dumpar i samband med övergången den fasta telefonin. Enligt den intervju MacWorld gjort med Schibsteds informationschef Oscar Edholm så har man även utvecklat ett antal interna appar för att bland annat ge alla tillgång till den interna personalkatalogen direkt i handen.
Samtidigt rapporterar tidningen Resumé under dagen att även reklambyrån Svensson delar ut jobb-iPhones till sina anställda som till skillnad mot Aftonbladet och Schibsted är lite mindre till antalet – 14 stycken.
Med en iPhone i fickan blir det även enklare och mer användarvänligt för en reporter på plats att snabbt ta en bild, skriva ihop rubrik och kort text och skicka iväg nyheten för publicering på ett snabbt och smidigt sätt. Även om så kanske inte är fallet idag får vi hoppas på att det är med iPhones och liknande som breaking news i framtiden kommer publiceras.
2 svar på ”Schibsted ger anställda gratis iPhones”
[…] som Schibstedt spottar ur sig iPhoneappar på löpande band stöter mediejättens största konkurrent Bonniers på […]
[…] Schibsted ger anställda gratis iPhones […]