När Apple uppdaterade de villkor och policies som iPhoneutvecklare binder sig till tvingade man inte helt, men till stor del, bort konkurrenter till iAd.
I den uppdaterade versionen av Apple’s utvecklaravtal har villkoren för annonsering i appar ändrats. Slut är det för annonsföretagen som är intrasslade i stora bolag. Ett av villkoren lyder:
– Insamling av data i syfte att leverera annonser i Din Applikation tillhandahålls av en självständig annonsdistributör, vars främsta syfte är att leverera mobila annonser (till exempel en annonsdistributör som ägs av utvecklare, där utvecklare är anslutna eller en distributör av mobila tjänster, mobila enheter eller mobila operativsystem eller utvecklingsmiljöer andra än de Apple inte skulle anse självständiga.
I klartext betyder den nya klausulen alltså att det nyligen Google-uppköpta mobilannonsföretaget AdMob stängs ut från iOS. Köpet ger Apple en bra anledning att inte klassa AdMob som ett självständigt företag. Detta gjorde AdMob’s VD mycket upprörd, och han påstår i en intervju att de nya reglerna skadar utvecklarna.
Annonslösningar får även bara samla in relevant data om användaren. Efter att Flurry Analytics tidigare i år, genom att via olika annonslösningar, samla in det Apple definierar som ’privat data’; information om iOS-enheten och dylikt, har man skärpt reglerna. Alla annonslösningar hårdkontrolleras således nu av Apple, så att de inte samlar in mer information än nödvändigt.
Foto: Yodel Anecdotal