När Apple gjorde det möjligt att debitera en användares iTunes-konto inifrån en app öppnades en smidig inkomstkanal för utvecklarna och affärsmodellerna för apphusen har snabbt ritats om. Enligt en undersökning från analysföretaget Flurry är nu direktbetalningar ”in-app” nu den största inkomstkällan för flera populära appar.
Enligt Flurrys studie, som omfattar flera populära iOS-appar med en total användarbas på 2.2 miljoner användare, så har uppgraderingar ”in-app” ersatt annonser som den ledande inkomstkällan för appar inom sociala medier och socialt spelande. Under 2010 har virtuella varor och app-tjänster ersatt 80% av annonseringen och intäkterna ökar för var månad, en trend som även återfinns bland många populära nätspel.
”Idéen att konsumenter som köper virtuella svärd, guldmynt och respektingivande poäng kan slå ut annonsering kanske låter motsägelsefullt, men fenomenet är inget nytt eller unikt för iOS-plattformen”, konstaterar Flurry, som även påpekar att de låga intäkterna från annonsering mycket väl kan bero på en omogen annonsmarknad och en reklambranch som inte klarar av att hänga med i den snabba teknologiska utvecklingen.
Ett svar på ”Köp i appar bräcker annonsintäkter på iOS-plattformarna”
[…] är kanske inte helt orimlig om vi ser analyserar framgångarna med Apples iAds (även fast uppgraderingar av appar för tillfället är en större intäktskälla för iphoneutvecklare) och AdMob som Google köpte […]