Kategorier
Google

iPhones mailklient mer populär än Gmail

Färsk statistik från Campaign Monitor visar att iPhone 3.0 och 2.0 tillsammans har fler användare av mailklienten än Googles mailtjänst Gmail. Campaign Monitor är ett företag som hanterar epostutskick åt företag och passar samtidigt på att samla in statistik om klienterna som de utskickade mailen öppnas i.

Sedan årsskiftet har Campaign Monitor samlat in statistik från 300 miljoner e-postmottagare om vilken mailklient de använder och vilken version. Den inbyggda mailklienten i iPhone har sedan senaste rapporten rusat om Googles mailtjänst Gmail och har nu 5,78% av marknaden, enligt halvårsrapporten för första halvåret 2009 som publicerades tidigare i veckan.

Hur man sedan ska tolka siffrorna är nog lite tveksamt då de flesta inte använder iPhonens mailapplikation som enda e-postklient, utan kombinerar denna med till exempel Gmail, Outlook eller Thunderbird.

Även värt att notera är att man med Gmail avser webbklienten, och inte om mailet har skickats till en Gmail-adress samt att statistiken endast är insamlad med hjälp av öppnade nyhetsbrev, och inte vanliga e-postmeddelanden.

Jag tror också att iPhone kommer att ta sig högre och högre på denna lista då man ser fler med en iPhone i handen. iPhonen som förut bara var en pryl för teknikfantasten börjar nu dyka upp i var och varannan ficka runt om i världen.

4 svar på ”iPhones mailklient mer populär än Gmail”

Det är viktigt att notera att Campaign Monitor bara räknar ett mail som ”öppnat” om en bild har hämtats från deras servrar och visats i mailet.

iPhones mailklient gör det per default för alla mail, medan GMail kräver att du uttryckligen hämtar externa bilder. Det gör att sådan här statistik alltid underrepresenterar GMail.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *