Samtidigt som svenska tidningar skapar gratisappar för att marknadsföra sig själva så försöker internationella tidningar att få ta betalt av sina iPhone-läsare. Senast ut är Washington Post.
Som vi tidigare nämnt finns det ett flertal svenska nyhetsrelaterade iPhoneappar. Bland annat Sydsvenskan och IDG försöker försöker skapa lojalitet genom gratisprogram som visar nyheter eller marknadsföra kringtjänster, till exempel Aftonbladets ’Sista Minuten’-app.
I andra länder tillämpas andra strategier: sen igår säljer Washington Post, som är gratis på nätet, en iPhoneapp som ger ett års telefonaccess till tidningens nyheter och bloggar för 15 kronor. Användargränsnittet påminner mycket om webbsidan, men som betalande iphoneprenumerant får man bland annat tillgång till native artikelsök, möjlighet att spara ner texter för offlineläsning och sociala delningsfunktioner för Twitter och Facebook. Värt att notera är att appen, priset till trots, innehåller reklamytor.
Framtiden får utvisa om det blir en kassako – den enda betalappen för nyheter som hittills nått någon slags framgång kommer från The Guardian, som enligt egna uppgifter sålt drygt 100.000 appar á 25 kronor under de första 10 veckorna (lansering 19 dec 2009). I Sverige har Uppsala Nya Tidning (38 kr) haft måttlig framgång med ett fåtal betalande kunder enligt de siffror som mediakännaren Joakim Jardenberg presenterade i slutet av januari, och då erbjuder appen ändå uppläsning av nyhetstexterna.