Svenska iphoneutvecklare på premiärträff

I går samlades för första gången medlemmar från den nystartade Sweden iPhone Developer User Group för nätverksträff i Stockholm. Anders Färdigh rapporterar från premiären.

Sweden iPhone Developer User Group hade sitt första möte igår. Det var intressanta talare och min spontana reflektion var att gruppen har stor potential till att bli ett forum där vi iPhoneutvecklare öppet delar med oss av erfarenheter och idéer.

Gårdagens träff, sponsrad av Qbranch, gick i spelutvecklingens tecken. Goodboy Games och Babel Studios var på plats för att visa sina kommande spel och prata om erfarenheter från utvecklingen av dessa.

Mattias Åkerman från Goodboy games visade upp Patronus, utvecklat i Cocos2D och delade med sig av lärdomar som dykt upp på vägen. Andreas Lindahl (spelets grafiker) lät mig även provspela och det var en väldigt skön grafik och känsla, där man styr genom att vinkla sin iPhone.

Nino Höglund och Jens Utbuld från Babel Studios visade upp Babel Tanks. De har utvecklat en egen isometrisk spel-/fysikmotor och talade om svårigheterna med detta samt vilka problem som kan dyka upp vid utveckling av multiplayerspel. De även byggt en level-editor som ger användaren möjlighet att i en communityliknande form dela med sig av banorna, vilket känns som en rolig feature.

Gruppens grundare Stefan Pettersson välkomnade medlemmarna att styra åt vilket håll gruppen kommer gå. Förutom den uppenbara möjligheten till inspiration, nätverkande och marknadsföring kan det förhoppningsvis bli en kanal där man hittar likasinnade som öppet delar med sig av sina kunskaper. Då jag ursprungligen kommer från flashcommunityn vet jag hur givande det kan vara i jämförelse med en restriktiv attityd som kan finnas i mer klassisk programvaruutveckling.

Läs mer på iPhonedev.se: Första träffen över

Anders Färdigh
Frilansande Flash- och iPhoneutvecklare