Undersökning om svenskars iPad-användande

Webbyrån Daytona har genomfört en stor undersökning om iPad vilket vi promotade här för en tid sedan. Det finns redan innan produkten är släppt i Sverige väldigt många frågor som söker svar. Vilka är det som använder iPad? Vilken tid på dygnet används iPad? Var används iPad? Vilka appar är populärast? Hur många kan tänka sig att betala för appar? Hur påverkas konsumtionen av andra produkter och medier? Vad förväntar sig de som inte ännu använder iPad?

Daytonas undersökning har genomförts under september och oktober 2010 och totalt har 600 personer svarat.

Huvuddragen visar att iPad-användaren idag är en man runt 35 år som bor i en storstad. Användandet sker mestadels i hemmet på arbetsfri tid. Nyheter, kommunikation, sociala medier / funktioner samt spel är det som iPad används mest till.

iPhone24 intervjuar här Rasmus Sellberg som är en av grundarna av Daytona. Han är teknisk chef och jobbar framför allt med webbanalys, strategi och konceptutveckling. Bland annat i ett par iPad-relaterade projekt.

Vad fick Daytona att göra den här iPad-undersökningen?

Det saknades publikt tillgänglig data kring iPads användning. Det ville vi ändra på, för vi gillar inte att gissa. Med hjälp av den här nya kunskapen kommer vi och andra att kunna utforma ännu bättre tjänster och applikationer till iPad.

Märker ni av en ökad efterfrågan på appar för iPhone och iPad?

Ja, det är väldigt tydligt att efterfrågan har följt användandet. Just nu arbetar vi med flera projekt både för iPhone och iPad.

Hur många appar har ni utvecklat hittills?

Det vanligaste är att vi levererar strategi, koncept, interaktionsdesign och design. Sedan brukar ett mer produktionsinriktat företag ta vid. Beroende på hur man räknar är vi uppe i en 3-4 som släppts, plus ett antal som är under utveckling eller i ännu tidigare stadier.

Ni har utvecklat många sajter och kampanjer tidigare. Hur är det annorlunda att utveckla appar om man jämför med ert tidigare fokus?

Den stora skillnaden är att den mindre ytan tvingar oss att fokusera och förenkla, vilket nästan alltid är något positivt. I flera projekt under det senaste året har vi börjat med att designa den mobila versionen av en tjänst, för att sedan designa webbversionen. Vissa kallar det arbetssättet för ”mobile first”. Det har varit en väldigt lyckad process — enkelheten följer med till webben.

Är ni nöjda med resultatet i undersökningen?

Vi är framförallt väldigt, väldigt glada för att så många deltog. Över 600 personer svarade på frågorna, varav 272 hade minst en iPad.

Var svaren väntade eller är ni överraskade av resultatet i undersökningen på något sätt?

Där var inga större överraskningar, förutom tydligheten i resultaten. Det var skönt att få många av våra antaganden bekräftade.

Vad är den viktigaste informationen vi ska ta till oss från den undersökning ni just genomfört?

Kanske att iPad är en produkt som används mycket till konsumtion av innehåll i ett tillbakalutat läge. Det är också en social produkt som många använder både tillsammans med andra (inte minst med barn) och för att delta i sociala medier.

Vi tackar Rasmus och Daytona för en intressant undersökning och konstaterar även att det ska bli intressant att se hur dessa mönster ändras när late adopters tar till sig iPad.

Här ser ni hela Daytonas iPad-undersökning

Författare: Björn Orrenius

Björn gillar elektroniska prylar, gärna sådana som som gör fin musik. På dagarna jobbar han med sin startup Möbler.se