Flash älskar äntligen iPhone, men det är komplicerat

Avsaknaden av flashstöd är en sak som kritiker ofta lyfter fram som en brist i iPhone. Igår presenterade Adobe en lösning som gör det möjligt att utveckla iPhoneprogram i Flash. En flashtolk för Safari saknas dock fortfarande.

Flash CS5 kommer att innehålla möjligheten att skapa iphone applikationer, som fungerar ”stand-alone” utan någon typ av flash runtime tolk. Program skapade genom Flash kan sedan som vanligt distribueras via App Store.

Det är alltså inte frågan om en flash-plugin för Safari utan vid kompilering omvandlas koden till ett ”vanligt” iPhone-app med hjälp av LLMV.

Utvecklingen sker i Actionscript 3 och som sedan komplieras till en iPhone-app. I Flash CS5 har man tillgång till iPhone API:er såsom multi-touch, skärmorientering, geo-location, accelerometer med mera

Precis som Adobe framhäver är prestandan på en iPhone begränsad vilket gör att det förmodligen kommer krävas betydligt mer optimeringsarbete för en flashutvecklare som ger sig in på att skapa iPhoneprogram.

Adobe skriver i en FAQ att de till viss del använder hårdvaruaccelererad grafik, även om de inte lämnar några detaljer.

Det är nog få webb-flash-projekt som direkt går att kompilera om till iPhone och gällande Flex, säger Adobe att det inte kommer vara rekommenderat att använda Flex-ramverket, även om det är möjligt. De arbetar dock med en optimerad version för mobila enheter.

Det ska bli spännande att prova Flash CS5 och de släpper en public beta senare i höst. Jag tror dock inte att detta kommer kunna konkurrera med att utveckla iPhone SDK:t

Detta initiativ öppnar dock upp för många flashutvecklare att snabbare kunna leverera iPhone-appar utan att först behöva ställa om till Objective-C. Jag misstänker att det största användningsområdet kommer bli just spel och mer ”grafiska” appar.

Enligt Adobe finns det redan idag flera Flash-skapade iPhone-appar i App Store:

Anders Färdigh
Frilansande Flash- och iPhoneutvecklare