Apples interna svar på vanliga iPhonefrågor

Apple Insider har kommit över ett internt PM som ger de anställda i Apples butiker instruktioner om hur vanligt ställda frågor ska besvaras. Det handlar väldigt mycket om USA-specifika frågeställningar – men dokumentet är fortfarande väldigt intressant.

PM:et innehåller också utryckliga förhållningsorder: ”Du får inte under några omständigheter lägga undan eller reservera en iPhone 3G till någon. Inga undantag. Det är av yttersta vikt att alla butiker har exakt samma procedurer vid försäljningen så att var kund för en rättvis chans att köpa en telefon.”

Apple vill att väldigt många frågor ska besvaras i enlighet med företagets traditionsenliga mörka-policy. Om en kund exempelvis frågar om det är möjligt att byta in en existerande iPhone till en 3G-modell med rabatterat pris beordras butikspersonalen att säga att den inte har någon information angående uppgraderingar. På frågor om eventuella prissänkningar av iPod Touch ska den anställde uttryckligen säga att hen inte känner till några sådana planer.

Personalen får inte heller någon information om hur aktiveringen av telefonerna kommer att gå till – och uppmanas att kommunicera sin okunskap till kunderna. Det bekräftas dock att amerikanska företag kommer att tillåtas att köper mer än en telefon åt gången, om de väljer att betala samma prisplaner som gäller för privatkunder.

Enligt uppgifter till webbplatsen kommer Apple att hålla ett globalt interninformationsmöte den 6 juli.

Läs mer hos Apple Insider. Andra bloggar om: