Apple står för 97.5% av mobil programförsäljning – eller 99.4% om man så vill

Analysföretaget Gartner presenterade sina siffror för mobil programförsäljning häromdagen, och många blev minst sagt förvånade. Enligt Gartner’s analys av 2009 års mobila programförsäljning innehar Apple inte mindre än 99.4% av marknaden.

Gartner sammanställer varje år marknadsandelar i olika branscher, och nu har man presenterat 2009 års data för mobil programförsäljning. I rapporten säger man, enligt Ars Technica, att försäljning av program för mobila enheter 2009 uppgick till 4.2 miljarder dollar, alltså 29.7 miljarder svenska kronor. Siffran för 2010 beräknas vara mellan 6.2 och 6.8 miljarder dollar.

Att App Store är en framgångshistoria var ingen direkt nyhet, mindre än fyra månader efter milstenen två miljarder i september 2009, passerades tre miljarder nedladdade apps strax efter nyår. Kan bero på det minst sagt stora utbudet.

I sin analys hävdar alltså Gartner att Apple skulle ha 99.4% av den totala marknaden. 16 miljoner nedladdade program ska vara siffran för de övriga plattformarna, och Apple alltså med sina tre miljarder. På Engadget menar man dock att Gartner överdriver, och att siffran borde ligga närmare 97.5% – det råder alltså inte exakt enighet om hur pass stor del av marknaden Apple har.

Foto: Lrargerich, källa Ars Technica